Outsourcing usług bhp tylko w mniejszych firmach
Polskie przepisy nie pozwalają pracodawcy zatrudniającemu więcej niż 100 pracowników zastąpić wewnętrznej służby bhp zewnętrznym podmiotem. Bardziej elastyczne są unijna dyrektywa i sądy.
Stosownie do art. 207 kodeksu pracy pracodawca, jako podmiot ponoszący odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy, zobowiązany jest chronić zdrowie i życie pracowników w drodze zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Uszczegółowienia tego obowiązku ustawodawca dokonał m.in. w art. 23711 kodeksu pracy oraz rozporządzeniu Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU poz. 109, poz. 704; dalej: rozporządzenie).
Kluczowa liczba pracowników
Zgodnie z brzmieniem przepisów kodeksu pracy wymóg utworzenia służby bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczy pracodawców:
- zatrudniających powyżej 100 pracowników, a także
- którym utworzenie tej służby nakazał właściwy inspektor pracy – gdy jest to uzasadnione stwierdzonymi zagrożeniami zawodowymi.
Zgodnie z § 1 ust. 3 rozporządzenia, pracodawca zatrudniający od 100 pracowników tworzy wieloosobową lub jednoosobową komórkę albo zatrudnia w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy. Ten wymóg ulega dalszemu skonkretyzowaniu wraz z przekroczeniem kolejnych pułapów zatrudnienia.
Podsumowując, pracodawcy spełniający kryteria liczbowe zobligowani są – jak się wydaje w sposób nieprzewidujący wyjątków...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta